maandag 11 april 2011

Concept

Voor dit jaarboek moeten 3 verschillende taken worden volbracht, waaronder ; een groepsportret van een klas die je krijgt aangewezen, een (LET OP: er moet een concept aan vast zitten) portret van je mentor, en tenslotte een foto van een voorwerp (deze moet een tweeluik kunnen vormen met de foto van je mentor). Dat houdt in dat er 3 foto’s worden gemaakt.
De opdracht moet zelfstandig uitgevoerd worden, het concept voor de foto’s moet zelf bedacht worden. Het is wel toegestaan om hulp te vragen aan klasgenoten voor het assisteren op lokatie tijdens het maken van de klassenfoto (desnoods dat hij/zij jou filmt voor een filmpje voor op je blog). Ook zijn de fotografiestudenten zelf verantwoordelijk voor het maken van afspraken met de mentor, de aangewezen examenklas, en het regelen van de benodigde apparatuur.
Wat de opdrachtgever wil zijn 2 beelden op vrij formaat (mentor & voorwerp), en een liggend beeld; de klassenfoto. Deze klassenfoto mag niet zijn gemaakt als een simpele klassenfoto als vroeger, maar moet een “anders dan anders” foto worden. Ook is het belangrijk dat ALLE leerlingen uit die klas op de foto staan.
Bij eerdere jaarboeken werden de klassenfoto’s gemaakt voor een witte achtergrond geposeerd als een ouderwetse klassenfoto, dit was behoorlijk saai. Vandaar dat de opdrachtgever het concept voor de klassenfoto nu heeft overgelaten aan de fotografiestudenten zelf. Dit geldt ook voor de foto van de mentor, deze mag niet gemaakt zijn als een pasfoto.
De doelgroep voor de foto’s van het jaarboek zijn uiteraard de leerlingen van de examenklassen en hun docenten die kunnen terugkijken naar een mooi examenjaar. Zo is het een marketingcommunicatiedoelstelling om de kijker te prikkelen en terug te laten denken aan een fijne tijd op het Grafisch Lyceum Rotterdam. Een nostalgische gedachte met een vleugje feest er in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten